fredag 1. februar 2013


MITT FØRSTE BLOGGINNLEGG

 Som lektor i norsk for VG1 SSP har jeg nettopp anvendt en del tid på å snakke med elevene mine om hvordan blogg som en del av et utvidet tekstbegrep, og en sammensatt tekst, i mange tilfeller må betraktes med et kritisk blikk. Vi har snakket om forskjellen mellom samfunnsblogger og personlige blogger, og om hvordan mange av de bloggene som vi i dag kjenner som «rosablogger» ofte har eksterne, kommersielle aktører i ryggen. Et spørsmål vi har diskutert med stort hell er: når er det egentlig kommersielle krefter kommer i veien får åpenhet, demokrati og ytringsfrihet? Dette hadde elevene sterke og engasjerte meninger om, det ble raskt klart for meg at blogging som fenomen er noe som engasjerer dem og som i høy grad er en del av deres ungdomskultur. 

Det var med en viss grad av skrekkblandet fryd at jeg oppdaget at en del av arbeidskravet i studiet jeg følger ved NTNU denne terminen, NORD 6110 Nye perspektiver på norskdidaktikk, var å opprette og skrive innlegg på en egen blogg. Så dermed kaster jeg meg herved ut i dette litt skremmende, ganske ukjente og veldig spennende universet. Målet med denne bloggen er å fundere over alle utfordringer, gleder og opplevelser vi lærere støter på i lærerlivet. Forhåpligvis kan disse refleksjonene ofte være fundamentert i et sett med didaktiske briller. Ønsket er at jeg som lærer i videregående skole i dag kan klare å kombinere teori og praksis i min undervisning på en best mulig måte, og at jeg kanskje kan være med på å spre noen av mine funderinger rundt nettopp dette gjennom denne bloggen.

 Velkommen inn i mitt lærerunivers J  
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar