tirsdag 15. november 2016

Mennesker bygger for mange murer og for få broer

I en verden etter Donald Trump tenker jeg på Isak Newtons tanker om broer: "Mennesker bygger for mange murer og for få broer." Og så tenker jeg at det ville vært fint om Donald Trump leste flere slike dikt som dette av Lars Saabye Christensen. Jeg skal snakke mye om brobygging sammen med elevene mine fremover:

Broer
Slik vil jeg begynne å snakke om broer:
Broene
som er blitt en del av dette landskapet
Disse buene
som vinden, vinden så ofte spiller på

Broene går ikke en vei
Broene begynner på hver sin side
Broene slutter på hver sin side
Slik ble de bygget:
To vakre spenn
som møtes på midten
Eller:
to hender
i en konkret hilsen
Broene går begge veier
Veien har to retninger
En dag skal du lete etter noe så enkelt
som en åpen dør, et håndtrykk

Og slik skal vi også vite
mens vi krysser broene
at det vi deler med andre
det vi deler med andre
blir dobbelt så stort

- Lars Saabye Christensen (1991)

Golden Gate Bridge, California, San Francisco 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar